what is in my makeup bag?

Saturday 11 November 2017

aku bukanlah jenis yang selalu sangat makeup. dan aku takpernah sangka aku akan terjebak dengan makeup dan skincare sebab aku jenis gitu2 je la. hahhahaha. tapi akhirnya terjebak jugak. sebab? meh baca cerita aku.

assalamualaikum dan salam sejahtera~

nak dijadikan cerita, aku terjebak dengan makeup dan skincare masa kulit muka aku tetiba buat hal pada pertengahan tahun lepas. memula memang takpandang sangat la skincare dan makeup nie. sebelum nie, aku cuma ada benda basic je la macam lip tint RM5, powder pact untuk makeup dan pencuci muka untuk skincare. sebab kulit aku masa tu memang ok kot. lepas breakout tetiba (maybe sebab hormone dan stress), aku mula cari solution skincare dan makeup (untuk cover). dan disitulahhhh aku mula terjebak. the end. 

ok, let's straight to the point,
apa ada dalam makeup bag aku?


foundation | maybelline dream mouse (airbrush finish) - my first foundation and i got it from my mom. sebab mak pun tak berapa guna sangat foundation nie. teringin nak beli bb cream tapi mak kata takpayah sebab nanti mak bagi, so i got this from her. actually, aku takberapa suka this one. bila pakai gitu je muka jadi flaky gila. hahahhahahhaa. need to use primer/moisturiser dulu. 

primer(?) | bareblanc pink tender cream - aku guna sebagai primer sebelum letak foundation sebab benda nie okay la. boleh je guna gitu2 je tapi nampak dewy la muka. suka sebab melembapkan muka gitu. dapat free dari althea. 

sun cream | apieu pure block - i love this one! suka bau dia tak terlalu kuat dan tak tinggal whitecast sangat pun serta cepat meresap. selalu pakai bila nak keluar rumah siang2 macam jalan2 kerrrr. 

concealer | witch's pouch / son & park - aku ada dua concealer, tapi aku suka guna yang macam pen tu sebab senang gila nak apply kat tempat bermasalah. aku pun suka son & park punya concealer sebab moisturising. okay la, dapat cover jerawat merah2. 

eyeshadow palette | witch's pouch - tak berapa guna sangat, sebab aku jarang guna eyeshadow bila keluar. takpenting sangat pun bagi aku. hhahahaha. tapi okay la sebab yang nie murah rm10, color pun pigmented enough. guna bila tetiba rajin dan nak merasa jadi gojes. hahhahaha

lip tint | the saemmul - paling suka pakai nie sebab simple dan tak mengeringkan bibir. atleast muka tak nampak pucat sangat walaupun kau baru bangun tidur. tapi kalau pergi kawasan dekat rumah memang takdaknya nak ber-liptint bagai. lolsssss

lip balm | himalaya - guna bila bibir rasa mengelupas je. macam biasa, aku tak berapa suka lip balm sebab rasa berminyak je bibir. tapi bila bibir mengelupas, benda nie jugak yang tolong. 

lip cream | silkygirl matte junkie - fav jugak. selalu guna bila nak keluar jenjalan. lepas tu rasa gojes sikit la. konfiden pun naik sikit walaupun muka macam apa. hehehhee

perfume | body shop apple blossom inspired RM10 - suka bau nieeeee. serius, rasa fresh je walaupun belum mandi ke apa. LOL. yeahh, aku takdak perfume mahal. hahahhahaha dan setakat nie, aku cuma ada yang nie je la. 



floral tin - beli kat mr DIY, tempat aku letak pin tudung dan jarum tudung. kalau takdak benda nie kan, confirm pin tudung aku menghilang entah kemana. aish, sesiapa yang belum ada, mesti beli sebab benda nie kecik dan mudah dibawa kemana2. takler korang main campak2 je pin tudung dalam beg kan. wahahhaha.

mp3 - malas nak cas, so letak je la dalam bag nie. hahahhaha. ada masa rajin aku cas jugak. 

nak letak wet tissue sekali, tak muat. so selalunya wet tissue kat dalam beg biasa. aku selalu bawak semua nie bila keluar. omo, that's why la my handbag selalu berattttt. but kira senaman bahu la kot *alasan hahahhahhaa.

kalau rajin je aku bawak semua nie. serius. 
selalunya bawak pact, lip tint dan perfume je. ✌

so, korang pulak benda apa yang paling penting dan wajib ada dalam makeup bag korang?

sekian, 
see ya when i see ya lah,
ilal liqa'

24 comments

  1. Sy pun da trjebak pkai cc cream 😂😂 hadoi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn, ok la pakai cc cream tu, BV pun belum try lagi cc cream :D

      Delete
  2. Sunscreen, BB Cream, lip balm, lip tint, makeup remover. Hari hari bawak ke kelas tapi sunscreen tu je yang selalu digunakan xD

    ReplyDelete
  3. Wah byknya mekap dia. Patutlah comey je

    ReplyDelete
  4. i only have my compact powder, foundation n lip balm. oh oh and a mascara. haha
    eh jap ade lg la. selalu bawak pencuci muka n sunblock jugak. bila keluar n nak solat mesti kne cuci muka dulu. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. BV takda mascara n takpakai pun, selalu guna wet tissue yg boleh remove makeup, lebih senang gitu hehehe :D

      Delete
    2. betul. i bring wet tissue everywhere with me. memang senang bila ade wet tissue.

      Delete
  5. I don't even own a makeup bag hahaha. But that lip cream sounds good. I'm looking for lip care products for my chapped lips.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha u will have them soon. :D yess, boleh try lip balm himalaya, ok jugak :D

      Delete
  6. sunscreen, bb cushion, compact powder, lipstick xD ini yg tiap2 hari selalu pakai gi memana. foundation pun ada jugak tpi pakai bila ada hari2 yg penting je haha.

    kalau mekap utk mata ni saya tk reti sangat. ada mascara je tu pun jarang pakai

    ReplyDelete
    Replies
    1. hampir sama je, BV pun pakai foundation kalau perlu je. hahhaha

      kannn, mascara dan eyeliner, BV memang takpandai nak pakai T^T

      Delete
  7. sekarang ni saya rajin pakai bedak kompak dgn lipbalm berwarna merah tu. hehe

    ReplyDelete
  8. BV pun suka jugak pakai bedak kompak dgn lip tint je. heheheh :D

    ReplyDelete
  9. maigoddd, ingtkan sikit jee. rupanya bnyk bnda dalam bag dia haha

    ReplyDelete
  10. wow! suka baca entry ni.. banyaknya makeup dia

    ReplyDelete
  11. Dalam mekap beg siqah ada lah beberapa. tapi yang bawak hanya sunscreen, compact powder, lipbalm, lipstick dan makeup remover tissue. Foundation ikut kerajinan baru pakai.

    Sekarang, Siqah suka Silkygirl Matte Junkie <3 Saing-saing dengan liptick in2it <3

    ReplyDelete
  12. bestnya makeup bag BV. For me, barang wajib bawa kemana sahaja - makeup remover, sunblock, liptint, dgn bb cushion. Senang kalau nak touch up muka bila jalan2

    ReplyDelete
  13. Saya pulak terjebak sebab suka tgk YouTube. Haa! Nampak tak pengaruh media sosial kat situu. :P

    ReplyDelete
  14. Kita punya makeup 2,3 ketol je. Haha.


    Kalau nak boleh join ye ;)
    https://mimintalk.blogspot.com/2017/11/blog-hop-giveaway-by-yasmin-aris_51.html

    ReplyDelete
  15. You got quite a lot of stuff in there :D

    ReplyDelete
  16. xpernah bawak apa2 huhuhuhu. make up bag pun tadak. ^_^!

    ReplyDelete
  17. Tengok barang-barang tu mesti padat beg mekap BV hahaha
    Kita punya mekap sikit je and no makeup bag 😂

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!