year 2016 in a nutshell

Friday 30 December 2016

Assalamualaikum,
2016, a really tough year i must say. banyak benda terjadi. kekadang rasa speechless kenapa tahun nie banyak sangat benda yang aku tak sangka terjadi. semua atas ketentuanNya. so, jom belek balik apa yang terjadi pada tahun 2016, yang kebanyakkannya memang banyak mengubah kehidupan aku pada tiga ratus enam puluh darjah. tapi aku still okay.

in a nutshell. tapi tak la nutshell sangat. banyak aku nak cerita nie. hahahaha (acah je nak tajuk post catchy sikit. LOL)

mac 2016
dah berumur 21 tahun. dan boleh dikatakan dah masuk fasa awal dewasa. walaupun jiwa masih kanak2. tapi don't worry, harapnya akal sematang umurnya. eh matang ke?

april 2016
aku dah habis belajar. alhamdulillah semua berlalu dengan jayanya. berjaya tamatkan 3 tahun diploma di politeknik. graduation ceremony akan diadakan pada bulan mac 2017. gembira sebab berjaya habiskan diploma nie sebab memang banyak susah dan senangnya. sedih sebab berpisah dengan kawan2, banyak benda yang aku belajar sepanjang menimba ilmu di politeknik. aku ada buat entry pasal nie [here]

june 2016
family aku pindah rumah baru. rumah yang lebih selesa dari rumah lama. rumah baru hasil titik peluh bapak aku. masa nie bulan puasa. so, kami berpuasa dan beraya di rumah baru. yihaaa. 

july 2016
aku lulus dan dapat lesen kereta. kalau tak silap aku mula belajar pada bulan may. dan banyak pahit manis jugak terjadi sepanjang proses aku ambik lesen kereta nie. aku ada jugak buat beberapa entry pasal pengalaman aku. banyak jugak yang google dan cari pasal benda nie rupanya. kira antara entry paling selalu orang bukak di blog nie la. hahahaha.

august 2016
pada 31 ogos 2016 bapak tersayang pergi jauh meninggalkan dunia nie. innalillahiwainnalillahirojiun. sedih gila aku rasa masa nie. aku macam tak percaya. tapi aku redha. aku taknak la cerita part sedih2. life must go on kan. :) ada jugak buat entry. [here]

then life goes on.


life changed.
kehidupan berubah. memang akan sentiasa terjadi sepanjang kita masih bernyawa dan hidup. so, jangan putus asa dengan kehidupan, tu umpama kau putus asa dengan ketentuanNya. buruk mana pun, pasti ada indah di hujungnya, tak di dunia, akan ada di akhirat. percaya.
wishlist pada tahun 2016. aku lupa dah apa wishlist aku. hahahahhahaha. ada ke aku buat senarai wishlist? ke memang tak ada? seriously aku lupa sebab banyak benda terjadi dalam hidup aku pada tahun 2016. tahun yang sememangnya antara paling bermakna dalam hidup aku. 

apa wishlist teragung aku pada tahun 2017? i want to get a JOB! i really need to get a job. dan banyak lagi wishlist sampingan yang malas nak disenaraikan sebab mostly adalah kemahuan dan bukannya keperluan.

resolusi tahun baru? (dah masuk tahun baru, baru fikir. LOL)
follow the flows and set your goal.

don't worry i'm doing good. well, i'm good at getting some sh*t together. hahaha
do you think your life suck? deal with it! eh.

every cloud has a silver lining.
please be positive okay. huhu~

SAYONARA 2016.

so how your 2016? dah termakbul semua wishlist? ke sama macam aku, lupa apa wishlist sendiri pada tahun 2016 XD

see ya when i see ya lah.

48 comments

  1. 2016 penuh dengan dugaan mula-mula, dah nak last ni Alhamdulillah penuh rezeki.
    Semoga awak dapat kerja yang bagus nanti dik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. memang banyak jugak dugaan. inshaALLAH :)

      Delete
  2. I'm having a hard time too in 2016.. Hopefully next year would be better.. Goodluck in finding a job! xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaALLAH, hoping for a good year, and good start. hehehhe thanks! :D

      Delete
  3. good luck! semoga dapat kerja gaji power punya

    ReplyDelete
  4. wishlist saya is to graduate diploma on time. ALhamdulillah, termakbul :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. antara wishlist sy jugak. hehhehe :D

      Delete
  5. kita sama! lupa wishlist sendiri hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama je. ada ingat sikit2 je yg dah tercapai :D

      Delete
  6. hi salam kenal , nice blog , singgah balik yaa and followback:)

    ReplyDelete
  7. Good luck! Semoga cepat2 dapat kerja, Alhamdulillah hampir suku jugalah misi dah tercapai. Tak sabar nak habiskan belajar je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks ya. inshaALLAH :D
      alhamdulillah, semoga habis belajar dengan jayanya :)

      Delete
  8. wishlist saya masih belum tercapai :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe, renew wishlist utk tahun 2017 pulak :D

      Delete
  9. wishlist kmk tahun dpan pun mok dapat kerja juak T_T inshaallah. tahun tok sikit jak wishlist dah tercapai nak lain sambong ke tahun 2017 jak hahaha good luck kak,fighting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la. inshaALLAH :D
      aok bena ya, sambong balit wishlist. ktk juak k hehehe, aja2 fighting! :)

      Delete
  10. salam BV,hahaha.. rasanya memori paling kuat utk 2016 ni,dapat lesen lah kan..sebab memang dah lama aim,itupun tunggu dah bersedia mental dgn duit.. hehe..
    kita pun nak cari kerja tetap juga. huhu.. esok dah 25 tahun dah,tapi persiapan utk hari tua pun tak ada sangat,itupun masuk kira lagi dengan persiapan utk ke alam sana. huhu..kesian utk diri sendiri ja sekarang.

    innalillah utk arwah ayah ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumussalam. :D betul tu, memang memori sgt berharga dapat lesen. :D BV taksangka pun nak ambik lesen sebenarnya. XD

      inshaALLAh, harap dapat kerja yg tetap dan bagus utk diri sendiri. kena sedia dari awal segala benda nie. :)

      innalillahiwainnalillahirojiun :')

      Delete
  11. semoga dapat kerja cepat-cepat and have a nice year!! Happy 2017~

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaALLAH, hehehe thanks ya. you too, have a nice year happy 2017 :D

      Delete
  12. takziah kak T^T never knew ur father had passed away. Innalillahi wainnailahi rajiun.. Sorry for not being there giving words of strength uhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokayyy, semua berlaku ada hikmahnya. :) ALLAH adalah sebaik baik perancang :D
      thankss btw :3

      Delete
  13. Happy New Year! May 2017 will be full of great and exciting experience for you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankss! happy new year to you too :3
      inshaALLAH :)

      Delete
  14. Happy new year BV!

    Ya allah, baru tahu pasal arwah bapak bv tu, bila tengok tarikh no wonder sebab saya tengah belajar masa tu. Salam takziah ya BV.

    and sama lah 2016 was such a huge year for me. Too many things happened tapi syukurlah sebab kita hadapi 2017 dgn kekuatan yang dikumpul masa 2016 hehe xoxo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. happy new year too wana! :D

      semua yg berlaku ada hikmahnya. thanks btw. :)

      yes, memang banyak benda terjadi, dan alhamdulillah setiap benda terjadi mengajar kita jadi lebih dewasa/matang kan, cewahhh. hhehehe. inshaALLAH. be strong. you too okay. hehehe :3

      Delete
  15. Good Luck, InsyaAllah akan dapat kerja soon =)

    ReplyDelete
  16. Replies
    1. memang sedap. hahahhaa. tetiba rasa nak makan ais krim lagi XD

      Delete
  17. beratnya dugaan BV tahun ni sbb kehilangan ayah tercinta.. semoga tahun 2017 ni jadi lebih baik dan berjaya jumpa kerja!

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua berlaku ada hikmahnya. and i believe that :) inshaALLAH, thanks ya mazni! have a good new year ya. :3

      Delete
  18. happy new year BV! semoga dapat kerja cepat cepat hehe 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks lenne! i hope so. hehhee
      happy new year to you too. :D

      Delete
  19. good luck for the new year to all of us~~~~ fighting!!! >:D

    new entry: http://nothingmuchbutyeah.blogspot.my/2017/01/cannot-wait-for-2017-to-end.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhh! fighting to all of us!! let's have a good new year altogether :3

      Delete
  20. Yeayyyy! Alhamdulillah for all the lessons learned in 2016, may 2017 be the best year for us all to be a better person, insyaAllah ameen! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, truly agree :)
      inshaALLAH amin2.
      happy new year and yeahhh, spread the positive vibes! :)

      Delete
  21. lupa dah wishlist. lepas habis belajar dh takda wishlist. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wishlist untuk tahun baru pulak macam mana? hehehe

      Delete
  22. but still everything happened adalah yang terbaik kan??

    tiada yang sia-sia disisiNya.. yeah life must go on but pls bring along ur positive vibes taw..tamau negative things..buat rugi life ajew

    stay qawiy hokey

    ReplyDelete
    Replies
    1. not the best, but i do learnt something from it :)
      totally agree! inshaALLAH, hehehe thanks for advice tauu :3

      Delete
  23. Everyone has their own 2016's memories. I think that yours is the best! May Allah always bless you :D Lets follow my story too (http://hootiecyum.blogspot.com)

    ReplyDelete
  24. Moga BV lagi kuat tahun ni. Dan semoga BV dapat kerja baik2. Insyallah ��

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!