Tuesday, 14 April 2015

eensy weensy spider

Assalamualaikum

siapa taksuka labah2 amaran. post nie banyak gambar labah-labah. hahaha. kekadang aku heran, labah2 yang kecik cenonet tu banyak orang takut. labah2 yang selalu ada di kawasan belakang almari yang kecik gila2 tu. hahaha. tapi ada jugak labah2 scary gila yang panjang kaki. hahahaha. aku labah2 kecik tu takla aku takut. tapi kalau labah2 yang besar dan kaki panjang tu aku memang GELI. kalau kaki dia menjalan kat tangan. WHOOAAAAA~ bisa berlari nerves cell naik atas kepala. hahhaa.

atoto. cute nya awak. :D

warrgghhh. boleh pengsan dan koma kalau benda nie tetiba ada kat hidung. hahaha. credit

i would crying. and lompat2. hahaha. credit

OMG. tarantula. credit

meh nyanyi hahaha~ sambil gerakkan tangan. siapa masih hafal yang bahasa Melayu punya? :3

Eensy weensy spider
Went up the water spout
('Climb' up arm)

Down came the rain
(Wiggle fingers down from head to waist)

And washed the spider out
(Throw arms to sides)

Out came the sun and dried up all the rain
(Raise hands above head, make circle for sun)

Now the eensy weensy spider
Went up the spout again.


FUN FACT ABOUT SPIDERS / FAKTA SERONOK TENTANG LABAH LABAH. (hahaha nampak sangat translate kan)

  • Spiders are arachnids, not insects.
  • Other members of the arachnid family include scorpions, mites, ticks and harvestmen.
  • Spiders have 8 legs while insects have 6.
  • Spiders don’t have antennae while insects do.
  • Spiders are found on every continent of the world except Antarctica.
  • There are around 40000 different species of spider.
  • Most spiders make silk which they use to create spider webs and capture prey.
  • Abandoned spider webs are called cobwebs.
  • Most spiders are harmless to humans but a few spider species, such as the black widow, can bite humans and inject venom. Deaths from spider bites are rare however.
  • An abnormal fear of spiders is called ‘arachnophobia’.
  • Tarantulas are large and often hairy spiders, the biggest species have been known to kill mice, lizards and birds.
  • Most tarantula species pose no threat to humans.
  • The largest specie of tarantula is the Goliath Birdeater.
  • Giant Huntsman spiders have leg-spans of around 30cm (12 in).


********************************************

  • Labah-labah adalah arachnids , bukan serangga .
  • Ahli-ahli lain keluarga Arachnid termasuk kalajengking , hama , kutu dan harvestmen .
  • Labah-labah mempunyai 8 kaki manakala serangga mempunyai 6
  • Labah-labah tidak mempunyai antena manakala serangga lakukan.
  • Labah-labah didapati di setiap benua di dunia kecuali Antartika .
  • Terdapat kira-kira 40000 spesies yang berbeza daripada labah-labah .
  • Kebanyakan labah-labah membuat sutera yang mereka gunakan untuk membuat web labah-labah dan menangkap mangsa .
  • Web labah-labah Terbengkalai dipanggil sarang labah-labah .
  • Kebanyakan labah-labah adalah tidak merbahaya kepada manusia tetapi satu spesies labah-labah sahaja seperti Black Widow , boleh menggigit manusia dan menyuntik racun . Kematian dari gigitan labah-labah jarang berlaku namun.
  • Satu fobia labah-labah yang tidak normal dipanggil ' arachnophobia ' .
  • Labah-labah Tarantula adalah labah-labah yang besar dan sering berbulu , spesies terbesar telah dikenali untuk membunuh tikus , cicak dan burung .
  • Spesies tarantula yang paling tidak menimbulkan ancaman kepada manusia.
  • The species terbesar tarantula merupakan Goliat Birdeater .
  • Labah-labah gergasi Huntsman mempunyai kaki - rentang kira-kira 30cm ( 12 in) .


sumber : http://www.sciencekids.co.nz/sciencefacts/animals/spider.html

banyak yang bela labah2 tarantula yang besar berbulu tu kan. rupanya labah2 tu tak beracun pun. memang berani la sesiapa yang bela labah2. tapi aku tengok ngeri je kalau kena gigit labah2 tu. ce google kalau berani. T^T

labah2 baek sebab pernah bantu Rasulullah SAW dengan membina sarang di tempat persembunyian baginda. ingat lagi tak kisah nie? hehee.

sesaja nak buat entry labah2. sebab tanda kekuasaan ALLAH kan. subhanaALLAH. aku kekadang suka tengok dokumentari tentang binatang2 dan alam sebab banyak ilmu yang kita boleh dapat. cuma sekarang aku jarang dah tengok. baca pun jarang kalau pasal benda macam nie. dulu aku selalu baca ensiklopedia yang banyak funfact tentang alam/binatang dan hidupan. memang best.

sekian,
ilal liqa'

8 comments:

  1. salu jumpa kat bawah kerusi kat uma sewaaa. kaki panjang. uwaa. T.T takowt

    ReplyDelete
  2. tengok gambo laki tadi tu, tanjat gegirl tau... uhuhuh

    ReplyDelete
  3. kalau tgk tarantula tu, rasa ngeri pun ada, rasa dia kiut pun ada..

    ReplyDelete
  4. kesian tengok kucing tu hehe, lama dah tak nyanyi lagu eensy weensy tu kan :)

    ReplyDelete
  5. Ena takut labah labah yang pelik2.. takut kena sengat ke apa.. tapi teringin sangat nak pegang tarantula tu

    ReplyDelete
  6. yek gelinya bila banyak-banyak tu... teringat Ron Weasley.. muka takut dia tu buat saya pun jadi takut.

    ReplyDelete
  7. labah² kaki kurus yg duk bt sawang kat rumah tu tak takut la..hehe

    ReplyDelete
  8. rasanya akak lagi takut lipas n cicak.. labah2 ok lagi kot..

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!