best ke belajar dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) ?

Monday 23 March 2015

Assalamualaikum
teknologi maklumat nie banyak jenis. aku belajar dalam salah satu bidang teknologi maklumat nie, iaitu programming. nak kata dalam mana aku tahu pasal programming nie, takla dalam sangat, rasanya ilmu programming aku taksampai 10% pun dengan bidang programming yang ada didunia. hahahhaa.

banyak orang rasa student IT nie memang belajar macam mana nak baiki komputer dan semua benda yang berkaitan komputer. programming tak macam tu. kebanyakkannya coding. yang tentang komputer tu asas yang kena tau sendiri. hahhahaa. bidang kerja programmer nie kebanyakan tentang software, isi dalam PC dan sebagainya.

so aku nak cerita pasal programmer la. hahaha. aku rasa programmers pun ada panggilan lain dalam bidang kerja tertentu. korang check la sendiri kalau rajin. hahahhahaa.



bila coding tak menjadi. stress namati cari dia punya error. 
dah jadi, heran pulak kenapa jadi. hahaha. so mesti kena faham from head to toe la. T^T


jadi budak IT atau manusia dalam bidang IT, kau akan terima banyak pertanyaan dari member2 yang bukan dari bidang IT. macam laptop rosak, kau akan ditanya walaupun kau bukan belajar pasal how to baiki laptop. common sense. peoples will judge, kau belajar IT, kau tahu semua pasal komputer and so on. hahahahaha. kecian la budak IT kalau macam tu kan. T^T

basically, as IT students, kau kena tau macam mana guna google. hahahhaa. kalau kengkawan ada masalah laptop/PC google je la. wakkaka. macam aku sendiri, kebanyakan masalah laptop atau apa2 aku google dulu. takpun aku tanya senior2 dalam bidang IT yang lebih tau. so, basic IT student, kena tau guna google la. hahahhahaa. rajin2 la bukak website technology macam tu. kalau taktau sesuatu tu, jangan buat2 tau pulak. nanti tak pasal2 malu. jangan pulak berlagak dengan ilmu yang kita ada. 

bak kata lecturer aku lupa siapa, bidang IT nie semakin hari semakin maju. kita tak mampu kejar. so kita kena belajar la. setiap hari ada je new invention kan. gila tak bangga jadi student IT? aku takpun. unless kalau dah grad dapat kerja kan. hahhaa. inshaALLAH. habis dah. 


sekian,
ilal liqa'


17 comments

  1. Salam girl

    Akak dulu choose Early Childhood before IT sebab dulu IT tak seberape menarik berbanding zaman skrg. Akak pun mmg suka bende computer2 ni but the passion untuk mendidik little ones lebih mendalam. I never regretted it sebab I learn the way of the Internet via loads of amazing people dan sampai skrg masih lagi belajar sendiri - self-taught lah katakan :)

    I wish to learn how to design my own blog though. to design them akak dah tau but html coding - pergghhh memang tak faham :P

    all the best dik! all the best in your studies and all!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumussalam sis.
      BV pun actually minat IT, tapi bkn IT yg nie. lebih kepada design. :D dulu pernah jugak teringin nak pilih early childhood n ajar budak2 comel2 kan. tapi bidang tak ke situ pulak. hahhaa. memang banyak org yang lebih pandai dr programmer yg belajar dalam bidang IT nie hanya dengan belajar dari internet. so all the best akak. hehehe.

      learn sikit demi sikit kalau bab html. html lbh sng dr coding yg BV belaja. T^T

      thanksss ya. u too. :)

      Delete
  2. market ICT memang ada..dan sangat diperlukan. so tak rugi ambil course IT...mantapkan IT, use knowledge to make economy....

    HELLO WORLD! hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu. IT memang sentiasa diperlukan. inshaALLAH.

      hello world. words pertama yg setiap programmers akan belajar dalam buat coding. hahahah.

      Delete
  3. Memang orang akan anggap budak IT tahu semua benda pasal komputer ni.

    ReplyDelete
  4. saya minat jugak IT ni.. tapi bila tgk abg ubah2 software dgn byk nombor2 tu.. saya pasrah ahaha. abg saya bkn ict, biasalah laki.. ahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. lelaki memang pandai godek2 sendiri. hahaha. mostly, lelaki walaupun takbelajar IT memang akan tau serba sedikit. daebak la abang awak. :D

      Delete
  5. Saya SPM ambik ICT nie. Minat jugak aa. Ingatkan nak sambung ambik ICT masa STPM, tapi sekolah saya takde tawarkan subjek ICT untuk Pra U T_T Huhu
    Btw, memang betul pun. Tak semestinya ambik ICT kita pandai semua pasal gadget, etc nie --'
    Ayat "cuba ko buat, ko kan pernah ambik ICT" selalu sangat kedengaran kalau ada problem berkaitan IT. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpa la. nanti sambung belajar dalam bidang IT. inshaALLAH ya. hehehe.
      kannn. nampak sangat, sebab belajar bidang IT, semua ingat kita tau selok belok gadget apa semua berkaitan teknologi. wakakaka. :D

      Delete
  6. wahhhh . memang semua orang anggap orang IT ni kerja dia baiki laptop . hahahah , mana boleh samakan dengan kejuruteraan laptop kan? ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu. hahaha. IT nie banyak cabang sebenarnya. :D

      Delete
  7. Kak Sally paham sangat...dulu duduk dengan budak software development...kadang tu kita yg gila tgk dorang meroyan..kekeke

    ReplyDelete
  8. Ena dulu belajar komputer ni dah pening kepala. Tapi bila belajar sendiri, senang pula nak ingat terutama pasal coding. Tapi taklah se advance mereka yang ambil kursus ni. hehehe

    ReplyDelete
  9. been there, done that..

    hehe..

    saya adalah seorang software developer. dulu study majoring in networking, bukan software pon. hehehe.

    term programmer ni sebenarnye luas..

    ReplyDelete
  10. Luas ilmu Allah ni.. :D
    Semoga terus sukses dear.. Blajar programming mmg kena sabar banyak.. Muka mmg berkerut habis lah mengadap benda alah tu.. Tapi apa2 pun, keep walking and fly high ok. Hehe..
    Sis dulu mbek multimedia.. I love design2.. Main dengan coding mmg tak daya dah.. :D

    ReplyDelete
  11. Saya pon minat dgn dunia ICT ni... bulan 5 2015 ni saya akan mendaftar masuk kursus degree in network computing. Kt OUM. Jom la kita belajar. Aku xde geng lagi nii..

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!