Sunday, 8 February 2015

rumah nenek

 Assalamualaikum
hari nie aku bangun dengan hambar. mak dan adik2 perempuan pagi2 dah jalan beli barang. tinggal aku dengan adik lelaki aku terbongkang tido kat ruang tamu. hahaha. lepas mak aku gerak jalan aku bangun jugak. dengan lemah longlai. dah la lapar. kat rumah takde makanan. ada jugak makanan tapi aku taknak makan sebab kureng sikit. so tunggu mak bapak and adik2 balik sebab aku lapar sampai tahap nak menangis. hahhaha. nak masak langsung aku taknak. kahkah. pemalas tahap tapir. hahaha. bila makbapak balik aku rasa hampa okeh. takbawak makanan apa2. bawak hasil barang shopping je. T^T

rasa nak menangis je. mak kata takpe, nenek ajak makan kat rumah nenek. (nenek tu atuk n nenek la. dua2 kami panggil nenek). so dengan lemah longlai aku kemas2 dan berlepas kat rumah nenek dengan harapan nak makan sedap2. nasib baek rumah nenek takjauh sangat. dalam 15 minit perjalanan guna kereta. wehehe. 

sampai rumah nenek, nenek pun baru start masak. dan nenek (atuk) keluarkan air cola dan kacang. weeeehhhh. tu la memang gembira nie. hahha. sementara menanti makanan disiapkan, makan kacang2 lupakan kulit tu dulu. hahaha. minum air cola jugak. kalau nenek (atuk) jalan2 gi pasar kan, memang dia beli air cola n kacang tu untuk kami adik bradik. hahaha. :)

memang tiap minggu jugak pergi rumah nenek.
tapi beberapa minggu lepas kami takpergi sebab sana banjir. kereta takdapat masuk. so kali nie dapat pergi lak. dapat makan2 lagi. wohahaha. :D


makan2. hehe. kari ayam dan paling best ada ikan masin. wehehee. yang ketam tu mak aku yang makan. aku n adik2 takmakan sangat kot. dapnye nenek masak. ehehe

makan atas lantai beralas surat khabar lama. best la. hehee. jemput makan semua. :D

tetiba. belakang rumah nenek. 

sekian,
ilal liqa'



15 comments:

  1. mkn ats lantai cam gitu bru lejen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang lejen sangat nie kak. hehhee :D

      Delete
  2. kalau balik rumah nenek macam macam lah makannya kann ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu. rajin nenek masak kan. hehe :D

      Delete
  3. masakan nenek kita mmng selalunya sedap2. bestnya ada ketam tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang masakan nenek sedap2 kan. hehe. :D
      ketam memang sedap. wohoho XD

      Delete
  4. selamat malam..syira singgah sini..hehe..jom baca entry baru di blog syira :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat malam. hehhe :D
      nak singgah la nie. . :)

      Delete
  5. Besst nye makan masakan kampung ni. Really kampung style and I like it.. riinnduuu naak balik kg pas tengok baca entry ni... uuuwwwaaaa

    ReplyDelete
  6. Dah lama tak makan makanan macam ni. Dan, dah lama tak balik kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe nanti balik kampung blh makan. hehe :D

      Delete
  7. awat tak masak endiri?
    awat tak tolong nenek masak? hahaha
    apa la anak dara.. hehehe :P
    sedapnya makan bersimpuh reramai mcm tu..!
    ska kari ayam.. nyum2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. malas nak masak sendiri taksedap. T^T
      tolong angkat barang2 je. masak2 mak ngn nenek. hahaha :P
      memang best makan reramai kan. :D

      Delete
  8. wah, lawanya gambar. haha. jeles sikit tengok.

    saya pun bab nak masak ni memang pemalas tahap tapir gak. wakakakkakaa... bab makan, saya la yang first volunteer. hehehehe.... seronok rumah nenek dekat. rumah nenek saya sebelah je. so, kalau nenek tahu saya malas masak, nenek yang kasi lauk. terbalik pula. hahaahhaha

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!