my DIY planner

Monday 26 January 2015

Assalamualaikum
kali nak share macam mana aku buat planner DIY. sebab aku rasa semua patut tahu buat planner supaya diri kita lebih organize. selalunya aku buat buku diary dan budget book. so kali nie letak semua benda dalam satu buku. jadi yang aku buat nie lebih kepada planner/journal.

ingredients. (acah2 memasak. wohahaha)
1. notebook
2. pen/marker (utk menulis)
3. fabric tape/washi tape/stickers (untuk menghias)
4. pembalut hadiah/plastik pembalut buku (optional bagi siapa nak buat cover buku lain dari yang lain)
5. sticky notes/whatever u wanna put in your planner. hahaha. :3


nie la rupa bahan2 yang aku guna selalu untuk update planner. sebenarnya buku nota tu cover dia lain, tapi sebab nak lain dari yang lain, aku beli la pembalut hadiah yang aku suka dan balut cantik2. nak lagi selamat balut lagi guna plastik pembalut buku. 

fabric tape. susah nak cari washi tapes kat tempat aku. washi tapes dia macam kertas senang koyak. ada yang jual online. mahal GILER. one roll for rm7 selalunya. so aku beli la fabric tape, one roll dalam rm3 macam tu je, 

nie contoh layout untuk planner. depan nie untuk planner dan belakang kertas lagi tu aku buat diary, hahaha, what happen that day la. korang boleh susun layout tu ikut suka. sebenarnya layout aku buat macam2 bentuk. hahaha, nie antara salah satunya la. kalau dah sampai minggu tersebut baru la hias ikut suka, siap tampal macam2 sticky notes lagi. :D kalau malas nak buat layout sendiri, korang cari je printable layout kat pinterest, google. banyak beb, cantik2 lagi. mesti rajin print dan banyak ink printer jugak tu, hehe. 

tada! dekat belakang buku tu boleh buat pocket kecik untuk simpan certain things. hehe. aku letak stickers kat situ, hehe. dan simpan kertas2 lain yang aku guna la, comel je kat belakang tu, wahahah, XD

money challenge pun aku buat. hahaa. tu dari belakang. semua benda lain aku buat kat dari belakang. wishlist apa semua memang aku buat dah. :D

so, ini la ghupenye DIY planner aku, bagus untuk beginner kan. nak beli planner mahal2 takdak duit lak. wahahha. so buat sendiri la, binder kat atas tu pun boleh letak pen. memang DIY sangat dah, hahaha, takpa untuk permulaan kan. aku buat planner nie dengan barang yang sedia ada. hahha. daripada membazir, bagus buat planner kan. :D

sekian, 
ilal liqa'


related posts


49 comments

  1. nice la..
    comel.
    singgah kat sini n jemput singgah blog sy =)

    ReplyDelete
  2. ya rabbiii... kreatif + rajin amat buat planner sendiri. tetiba teringin nak buat jugak. tapi, nak carik tape tu semua macam payah je nak dapat. huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks. hehehe :D
      boleh je buat sendiri. takperlu tape pun takpe. hehehe. :D

      Delete
  3. kita xbiasa,beli ja seang..hahaha..tp selalu terbiar ja yer planner.. T__T
    kenapa awok ni kreatif sangat? minta sikit aura tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. cian la dibiarkan terbiar. hahaha.
      tak kreatif sangat pun. T^T

      Delete
  4. wahh bagusnya... kreatif....

    ReplyDelete
  5. kreatif! hihii yeayy kita geng planner! xD

    ReplyDelete
  6. cer try buat buku tu instead of pkai yg ade. lg puas ati. serious. hehe pakai teknik menjahit (lupe name nye ) haha

    Btw, cantekkkkk.
    Washi tape klau nak murah,dekat Mr.DIY ada banyak. jenis fabric punye ade. mcm2 lah. yg kecik ade, yg besa pun ade

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pernah jugak rasa nak buat buku sendiri. tapi susah nak guna jarum. wahhaha. :D

      kat sini takdak Mr.DIY T^T
      kalau ada rasanya memang gi situ je la tiap bulan. wakakak :D

      Delete
    2. Bile tengok balek tak phm lah money challenge tu. cer terangkan sikit, hoho

      Haha susah yee. Nak tebuk lubang tu lebih susah dari masukkan jarum ke dalam lubang tu, keh keh

      HAHA kalau rasa nak kirim, nanti whatsapp je kite k. Nak no email kite eh. Boleh je tlg BV belikan :)

      Delete
  7. it's so cute :3 creativenya !

    ReplyDelete
  8. Pergh kreatif giler :)
    Memang teratur plan sepanjang tahun ^^
    Sy planner takde, tulis dalam fon je sbb sy ni kurang rajin :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankss. inshaALLAH teratur. hehe.
      dulu memang tulis dalam fon je. wakaka :D

      Delete
  9. wahh..saya suka benda2 kreatif macam ni...tertarik la ngan money challenge tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun suka. heheh. buat la money challenge tu,, bagus untuk simpan duit. . :D

      Delete
  10. tertarik dengan Money Challenge tu..
    Best Of Luck....!! :)

    *menabung amalan mulia...cewaaahhh...hihihihii..*

    ReplyDelete
  11. Ya Allah comelnyaaa. Rajin awak buat. Ena memang tak adalah nak buat semua ni. Malas. Wkwkwkwkw

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks. .hehehe jangan malas2 tau. wehehe :D

      Delete
  12. rajinnya.. dan kemas je buku tu...

    ReplyDelete
  13. siyes comel. Tapi bila fikir nak buat comel2 macam tu. wooo. buat masa skang buat pakai buku nota biasa aje. conteng2 comel2 dalam tu.hoho. skang xde masa sgt. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks. hehehe. dulu sy pun camtu, conteng je dalam buku nota. .tapi sekarang rajin lak buat planner sendiri :D

      Delete
  14. sempoi gila DIY planner BV buat nih. baik buat jual terus hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. .thanks. .not for sale. rasa biasa sangat kalau utk dijual. .:D

      Delete
  15. Comelll nyeee awakkk!!!! kreatifff

    ReplyDelete
  16. You are so creative la sis! I wish I have more time to be as creative as you. Oh I could never use my Washi tape because sayang nak guna >_< and again you can get them washi tapes at Daiso :) (mmg terjebak masuk Daiso kan sis?) haha good job! you keep me inspired to want to be creative again. :) *sigh*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa. thankss. washi tapes sangat cute kan. mesti sayang nak guna. hahaha. tapi mahal jugak. wakakak. memang takboleh masuk kedai stationery sbb rambang mata. wakakaka. please be creative sis. weeee :D

      Delete
  17. Suka tengok orang buat planner. Tapi saya jenis yg tak kuasa nak diy bagi lawa2. Biasa apa yg terlintas tulis jer. Tak cantik tapi boleh laaa. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. asal ada planner bagus dah kan sis. tapi nak bagi lagi semangat tu la hias2. . :D

      Delete
  18. Cantekkk.. saya pun suka buat sendiri tapi skrang masa sangat mencemberui. Nak masak nasik pun kene curi2 masa. Huhu. Btw, tahniah untuk awk

    ReplyDelete
  19. money challenge tu menarik! :D nanti dah minggu atas2, rasa berat jugak tuu. hihi all the best!

    ReplyDelete
  20. Saya pun suka planner, rasa terurus je kerja-kerja :)

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!