Friday, 3 January 2014

bulan terbelah dua

Assalamualaikum
salam jumaat semua. pada hari jumaat pertama 2014 dan penghulu segala hari nie aku nak share sikit pasal cerita yang aku dapat dari kelas sains teknologi dan kejuruteraan dalam islam pagi tadi. sesiapa yang baca blog aku sejak dulu mesti tau dalam semester 2 nie aku ada kelas sains teknologi dan kejuruteraan dalam islam.

alhamdulillah, memang banyak ilmu dapat. macam2 cerita pulak tu. haha~ pagi tadi lecturer tu bukak cerita pasal David Musa Pidcock. dalam hati tanya apa benda tu? pelik pulak nama tu. okk. meh cerita tentang beliau.

apabila beliau sedang membuat penyelidikan yang luas dalam perbandingan agama, dan salah satu orang Islam telah memberikannya satu salinan terjemahan al-Quran. Apabila beliau membuka salinan ini buat kali pertama, beliau ternampak Surah al-Qamar, dan beliau membaca ayat-ayat pada permulaan Surah itu, dan tidak percaya bahawa bulan telah berpecah kepada dua bahagian yang berbeza dan bercantum semula, jadi beliau menutup salinan terjemahan dan lalu diketepikan.

dan ditakdirkan pada suatu hari beliau menonton satu program tentang pengembaraan angkasa. dan menceritakan tentang keretakan di bulan yang membuktikan bulan pernah terbelah dua. pastu korang baca la sendiri kat SINI. malas dah aku nak translate haha. .sorryyy..

Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan. Dan kalau mereka (kaum musyrik Mekah) melihat sesuatu mukjizat, mereka berpaling ingkar sambil berkata: (Ini ialah) sihir yang terus menerus berlaku. (Surah Al-Qamar – 1 & 2)




Kisah Bulan Terbelah Dua
Bulan terbelah dua pada zaman Rasulullah S.A.W adalah kisah benar yang dirakam dalam Quranul Karim iaitu dalam satu surah yang Allah namakan sendiri Suratul Qamar (Surah Bulan).

Allah berfirman:"Sungguh telah dekat Hari qiamat, Dan bulan pun telah terbelah" (Q.S. Al-Qamar: 1)


Memang ada hadis yang meriwayatkan peristiwa terbelahnya bulan di zaman Nabi S.A.W. masih di Mekah. Hal ini terjadi ketika kaum musyrikin 'mencabar' Nabi untuk menunjukkan bukti kenabiannya dengan meminta membelah bulan.

Ini adalah beberapa di antaranya:
Hadis daripada Abdullah bin Mas'ud ra., Ia berkata: Bulan terbelah menjadi dua pada masa Rasulullah saw., Lalu Rasulullah saw. bersabda: Saksikanlah oleh kalian. (Shahih Muslim No.5010)

Hadis daripada Anas ra.: Bahawa penduduk Mekah meminta kepada Rasulullah saw. untuk diperlihatkan kepada mereka satu mukjizat (tanda kenabian), maka Rasulullah saw. memperlihatkan kepada mereka mukjizat terbelahnya bulan sebanyak dua kali. (Shahih Muslim No.5013)

Hadis daripada Ibnu Abbas ra.: Sesungguhnya bulan pernah terbelah pada zaman Rasulullah saw .. (Shahih Muslim No.5015)


Kisah itu adalah sebelum hijrah dari Mekah Mukarramah ke Madinah Munawarah. Orang-orang musyrik berkata, "Wahai Muhammad, kalau engkau benar Nabi dan Rasul, cuba tunjukkan kepada kami satu kehebatan yang boleh membuktikan kenabian dan kerasulanmu (dengan nada mengejek)?

Rasulullah bertanya, "Apa yang kamu inginkan?" Mereka menjawab, "Cuba belah bulan ..." Rasulullah pun berdiri dan terdiam, berdoa kepada Allah agar menolongnya. Lalu Allah memberitahu Muhammad s.a.w agar mengarahkan telunjuknya ke bulan. Rasulullah pun mengarahkan telunjuknya ke bulan dan terbelahlah bulan itu dengan sendirinya. Serta-merta orang-orang musyrik pun berkata, "Muhammad, engkau benar-benar telah menyihir kami!"

Akan tetapi para ahli mengatakan bahawa sihir, memang benar boleh saja "menyihir" orang yang ada disampingnya akan tetapi tidak boleh menyihir orang yang tidak ada di tempat itu. Lalu mereka pun menunggu orang-orang yang akan pulang dari perjalanan.

Orang-orang Quraisy pun bergegas menuju keluar batas kota Mekah menanti orang yang baru pulang dari perjalanan. Dan ketika datang rombongan yang pertama dari perjalanan menuju Mekah, orang-orang musyrik pun bertanya, "Apakah kalian melihat sesuatu yang aneh dengan bulan?" Mereka menjawab, "Ya, benar. Pada suatu malam yang lalu kami melihat bulan terbelah menjadi dua dan saling menjauh masing-masing-nya kemudian bersatu kembali ... "

Maka sebahagian mereka pun beriman, dan sebahagian lainnya lagi tetap kafir (ingkar). Oleh kerana itu, Allah menurunkan ayat-Nya: "Sungguh, telah dekat hari qiamat, dan telah terbelah bulan, dan ketika melihat tanda-tanda kebesaran Kami, mereka pun ingkar lagi berpaling seraya berkata, "Ini adalah sihir yang terus-menerus ", dan mereka mendustakannya, bahkan mengikuti hawa nafsu mereka. Dan setiap urusan benar-benar telah tetap ... (sampai akhir surah Al-Qamar).

*SUBHANALLAH*

Peristiwa bulan terbelah ini memang benar berlaku dan wajib dipercayai. Walaupun ada yang mempertikaikannya kerana bertentangan dengan ilmu sains namun muzjizat Rasulullah tidak dapat dibuktikan dengan kaedah saintifik. Seperti juga mukjizat Nabi Isa boleh menghidupkan orang yang mati juga bertentangan dengan ilmu pengetahuan manusia.

Peristiwa bulan terbelah bukan saja disaksikan oleh penduduk Mekah tetapi juga dilihat oleh penduduk di seluruh semenanjung Tanah Arab. Apabila mereka datang ke Mekah menceritakan pernah melihat bulan terbelah kemudian bercantum semula.

Sekiranya ada yang mempertikaikannya, tidaklah menghairankan kerana Abu Jahal dan Abu Lahab juga mempertikaikannya walau mereka melihat dengan mata sendiri peristiwa bulan terbelah itu.



Bukti Bulan Pernah Terbelah Dua dan bercantum semula
Kajian sains oleh angkasawan NASA mendapati bahawa seketika dulu bulan pernah terbelah dua. Kajian ini dijalankan apabila gambar-gambar yang dirakamkan oleh satelit dan teleskop menunjukkan terdapat garisan rekahan pada bulan.





Pengunjung-pengunjung bulan yang terdiri daripada angkasawan Amerika Syarikat & Rusia, pernah merakamkan gambar di atas bulan yang menunjukkan kesan rekahan besar di atas bulan, mengelilingi bulatan sebesar bulan itu. Gambar yang diambil telah tersiar pada beberapa akhbar dunia & disiarkan dalam sebuah majalah tempatan kita yang bernama al-Hunafa isu 2009/2010 di bawah tajuk 'Splitting of the Moon' yang bermaksud bulan terbelah. Oleh kerana telah disedari bahawa jika dibesar-besarkan cerita tersebut & diketahui umum bulan terbelah dua, dengan kesan yang nyata, maka akan terbukitilah satu lagi bukti yang paling nyata & kuat.


SUBHANALLAH. WALLAHUALAM.
allahumma solli ala saiyidina muhammad
sumber ilmu : syukran



dapat lagi ilmu bagus hari nie. Alhamdulillah. hehe. korang macam mana? dah lama tau cerita tentang bulan pernah terbelah dua nie? best kan? heeee

ilal liqa'




10 comments:

  1. pernah dengar mase sekolah dulu. kuasa ALLAH tak dpt tercapai oleh akal manusia =) best sgt enrty ni

    ReplyDelete
  2. Memang pernah baca perihal ini. Sesungguhnya kuasa Allah itu memang tidak terbatas

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. eh qilah takpernah dgr pun....

    :(
    thanks wak T_T
    sedihnya. wallahu'alam.
    hebat kan kuasa allah.
    subhanallah <3

    ma'salamah, wa ilalliqa :D

    ReplyDelete
  5. Pernah tahu kisah bulan terbelah dua ini. Memang fakta terbukti kan. Good sharing ^^

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!