Saturday, 15 June 2013

Hukum Fotografi Dalam Islam

Assalamualaikum
sekarang banyak yang minat bidang fotografi termasuk la aku. dalam islam ada jugak hukum hakam fotografi. jadi sebagai orang islam yang minat bidang fotografi. kita wajib ambik tau pasal hukum hakam nie. :)


1. Apa hukum fotografi?
Hukum asal bagi gambar fotografi adalah diharuskan selagimana tidak terdapat unsur-unsur yang diharamkan dalam syariat Islam seperti untuk mengagungkannya. Pengagungan ini sama ada kerana agama atau dunia. Lebih-lebih lagi yang diagungkan itu adalah orang-orang kafir dan fasik dan artis-artis yang melampau.


2. Apa hukum mengambil gambar model yang tidak menutup aurat?
Haram samada model lelaki, wanita ataupun khunsa. Apatah lagi jika gambar yang diambil adalah gambar bogel.


3. Apa hukum menyebarkan gambar yang tidak menutup aurat untuk tatapan orang lain?
Setiap yang haram dilihat maka haram juga diperlihatkan kepada orang lain. Maka, haram menyebarkannya samada di internet, majalah, akhbar dan lain-lain. Selama mana gambar-gambar tersebut belum didelete, maka selama itulah fotografer mendapat saham dosa. Termasuklah model gambar tersebut.


4. Halalkah rezeki yang saya perolehi hasil upah mengambil gambar pengantin atau model yang tidak menutup aurat?
Tidak halal. Mengikut kaedah fiqh, yang haram penggunaannya, haram pula memperolehnya. Contoh lain, jika minum arak itu haram, haram juga kita menjualnya walaupun kita tidak minum arak. Permintaan pelanggan bukanlah alasan untuk mengharuskan yang haram.


5. Apa hukum mengambil gambar pre-wedding?
Foto pra-perkahwinan pasangan pengantin baru Islam yang merakamkan aksi intim sebelum majlis akad nikah, dikategorikan sebagai budaya haram di sisi Islam. Yang menjadi isu ialah sentuhan antara lelaki dan wanita yang belum berkahwin adalah haram kerana pasangan itu bukan muhrim kerana mereka belum sah dinikahkan.


6. Bagaimana dengan gambar pengantin yang sudah sah berkahwin berposing dan berpelukan?
Walaupun sudah sah sebagai suami isteri, itu tidak bermakna harus bercumbu-cumbuan, berkepit dan berposing secara berlebihan di atas katil untuk tatapan umum . Tidak salah berposing dengan mesra. Tapi jagalah batasannya agar tidak terlalu over dan boleh membangkitkan shahwat orang yang melihatnya.


7. Saya hanya ingin berkarya. Saya hanya perlukan kritikan terhadap hasil karya tersebut.
Kembali kepada Islam samada kita ini fotografer, model ataupun siapa saja. Tunjukkan kepada orang lain bahawa gambar yang cantik tak semestinya model yang tidak menutup aurat atau yang haram dilihat. Islam tidak menghalang fotografi cuma kita perlu mengawalnya sahaja agar tidak melampaui garis panduan agama.

*rujukan : komuniti iluvislam , media.isnet , iniwootwoot , digitalmukmin
Sumber Terbaik 'jazakallahukhair. syukran atas ilmu :)


Alhamdulillah. kita dah tau apa hukum fotografi. so jangan la langgar hukum lak semata mata nak untung. tak boleh camtu tau. :) hidup cara islam inshaallah hidup bahagia. rezeki pun halal. :)

harap bermanfaat :)
ilal liqa'

12 comments:

  1. sgt bermanfaat dan ia perlu diketahui umum.. =)

    ReplyDelete
  2. if fotografi ambil gmbr scenery je apa hukumnya?..X dosa kan..

    ReplyDelete
  3. tq atas perkongsian ni BV... :)

    ReplyDelete
  4. plan nak buat pre wedding jugak nanti..cam sweet je..ehew..tapi tap yah la..ta elok kan orang pandang..sebab tu haram..

    ReplyDelete
  5. hai jom join contest saya.. http://yuyukstandalone.blogspot.com/2013/06/contest-mereka-tagline-jelitawanis.html

    ReplyDelete
  6. Kalau kucing ambek gambar macam dalam gambar tu, ape hukummnyee , utazah BV? Hihi.

    ReplyDelete
  7. salam.
    awak,tumpang lalu.
    kte nak promote sikit.
    kte ade jual aura white RM130 je.
    free postage + shaker + 5 free gift.
    kalau nak, contact kte ae.
    Diba 012 7009100 :)

    ReplyDelete
  8. nice entry :) terutama bab aurat tu.. sesetengah photographer tak ambil peduli sal ni :)

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!