Wednesday, 15 August 2012

Raya oh raya oh raya!!!??

Assalamualaikum. .
sedang duduk di tepi pintu memerhatikan bintang berkelipan di langit. .indahnya suasana malam nie. .tiba2 bunyi letupan besar kedengaran "KeBabOOommmm" seiring dengan bunyi latah mak cik sebelah rumah. .rupa2nya ada orang main mercun sebelah rumah. .saya yang sedang enak melayan malam2 terakhir ramadhan turut terkejut beruk mengenangkan karenah manusia zaman sekarang yang cukup pelik. .berapa banyak dah kes putus jari, putus tangan, putus segala2nya akibat main mercun. .tapi orang tak jugak sedar2 bahaya main mercun nie. .katanya tak main mercun dekat2 nak raya nie memang macam tak sah. .macam tak meriah. .agak2 korang, betol tak camtu? tak betol2. .bomm bomm bunyi mercun. .buat bising je. .menganggu ketenangan mak cik yang buat persiapan raya. .sebab asyik sibuk melatah mengalahkan rappers :D. .eh2. .cam lari dari tajuk lak. .bukan lari pun. .cuma jogging2 je. .heee


ok2. .terus ke tajuk kita hari nie. .hari raya dah boleh dikira dengan jari dah mulai sekarang. .yang main mercun tu hati2 la. .takut hilang jari. .tak dapat lak nak kira beberapa lagi hari nak raya. .hee. .gurau je. .jangan marah. .raya memang dah dekat sangat. .macam mana ngan persiapan raya korang? dah beli baju baru? dah wat biskut, kuih2 raya apa semua? dah sedia nak balik kampung? dah pasang lampu lip lap supaya rumah korang terang benderang time raya nie? dah naikkan langsir baru? dah cat rumah? semua dah buat? puas hati semua? hee. .
nak cerita macam mana lak persiapan raya kali nie. .tahun nie raya tak gempak2 sangat macam tahun lepas. .hehe. .raya tak wat banyak sangat biskut cam tahun lepas. .mak pun buzy ckit sampai la hari nie ngan bisnes dia yang semakin maju. .shopping raya lak camne? shopping ngan adik sangat memeningkan. .malas betol nak pilih2 baju. .so ambik baju paling murah. .beli. .hhaha. .yeah. .saya no sense in fashion. .just interest in certain style of hijab. .yeah right. .tak sabar nak tengok lampu lip lap berkelip2 di rumah jiran. .asyik rumah jiran je kan. .rumah sendiri takda lampu lip lap. .cuma ada lampu kalimantang. .nak tengok? tengok la. .cantik jugak. .hee


bila dah kenang2 raya nie rasa sedih lak kan. .napa sedih? KERANA saya semakin tua matang sekarang. .tak boleh lagi jadi cam budak2 yang main redah je rumah orang yang tak dikenal gara2 nak kumpul duit raya. .nak cerita gak pengalaman raya kat kampung masa kecik2 dulu. .saya, adik dan para sepupu hari raya pertama memang sibuk mengalahkan orang yang bekerja. .hee. .sibuk redah rumah orang yang tak dikenali. .kalau rumah tu ada gula2. .ambik simpan banyak2 dalam kocek baju takpun beg kecik yang mak sediakan untuk simpan duit raya. .bila dah sampai rumah para sepupu sibuk bandingkan berapa banyak gula2 yang dikumpul. .tu dulu2 masa kecik2. .malam2 lak sibuk main bunga api. .nak main mercun tak berani lak. .budak2 memang tak sedar dunia bila raya. .juz tau erti keseronokan. .bila dah 'dewasa' camnie. .bila raya asyik buzy memanjang. .buzy watpenye?? buzy layan tetamu datang rumah. .cuci pinggan mangkuk entah apa. .tapi kadang best jugak. .best apa?? entah la sebab dah matang kot. .orang tak anggap cam budak2 lagi..tak perlu ditegur. .hee. .macam lain kan?? tapi sayang. .orang dah tak nak bagi duit raya lagi kat kita. .mak ngan bapak ada la bagi ckit2. .harap2 tahun nie dapat duit raya. .heeee. .duit. . .duit. . .mata duitan sungguh. .tidak2. .:D


bila dah dekat nak raya nie. .ingat2 la amalan baek jugak. .jangan terlalu sibuk bagaikan nak rak dengan persiapan raya je. .amalkan bersederhana ya. .bila dah raya nanti banyak2kan amalan baik cam bagi duit raya ke?? apa ke?? sedekah jugak tu. .mesti ikhlas tau. .ada sesiapa nak bagi duit raya kat saya? seringgit pun takpe. . (haahhaa. .kecian lak ngan diri sendiri). .wow. .panjang gila entry kali nie. .heee. .bukan selalu pun wat entry panjang2 camnie. .bukan ada orang nak baca sangat pun. . :). .sekarang saya dihinggapi flu atau selesema. .running nose. .heee. .sibuk2 wat entry panjang. .sekali bersin. .berterabur hingus atas keyboard lappy. .yukksss. .pengotornya. .hehe. .harap cepat baik sebelum raya. .tak nak la raya sakit2 kan. .so jaga la kesihatan korang baik2 ye. .then, 1 lagi. .Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin. .saja nak wish awal2. .takut tak sempat nak update blog bila raya nanti. .(≧ω≦) ampun maaf dipinta. . :)


sidebar picture for muslim blogger *freebies*

http://4.bp.blogspot.com/-MPR-iYZPCaI/UCrzFP1CJCI/AAAAAAAAAs4/7C-ASD5zohs/s1600/muslim+blogger+-gurl.jpg


http://2.bp.blogspot.com/-qcIZIlcdWoU/UCrzINClxvI/AAAAAAAAAtA/SEqYVh4eOHk/s1600/muslim+blogger-guy.jpg

korang boleh ambil dan letak di sidebar atau mana2 korang suka. .no hal punya. . (∪ ◡ ∪). .proudly Muslim bloggers right? hehe. .ok la. .sampai disini saja entri kali nie. .ampun maaf dipinta kalau ada ayat yang buat anda tak senang duduk disitu. .✖‿✖ mmmmaaaaaaaaaffffff saya tak sengaja. .
Syukran sudi baca entri tak seberapa
~Jazakallahukhair~
*ilal liqa' (jumpa lagi)*

© Post Original & Official®
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌
Verified Official by BudakVanilla

Wednesday, 1 August 2012

dugaanku ketika ramadhan *lucu ke?*

Assalamualaikum. .
wow. .dah seminggu kita berpuasa. .alhamdulillah setakat nie puasa saya penuh. .hehe. .bangga konon. .budak2 pun pandai. . :) bulan puasa nie memang banyak yang best. .banyak gak dugaannya. .camne dugaan puasa korang? amacam? ada yang mengugat iman tak? biasa la. . :). .nak crita pasal dugaan saya lak pada bulan yang mulia nie. .dugaan saya tak la sebesar dugaan Rasulullah. .tak jugak sekecik kuman protozoa. .sememangnya dugaan yang sederhana yang kadang2 boleh mengugat keimanan n pahala puasa saya. .rasanya korang pun mesti ada yang camtu. .antara dugaan demi dugaan yang dilalui ketika puasa ialah


*jalan kaki balik dari sekolah*
sekolah saya kira jauh dari rumah. .ambik masa lebih kurang 30 minit dari rumah. .kalau pagi2 bapak selalu hantar saya n adik. .tapi bila dah balik. .saya selalu jalan kaki sorang2. .sorang2 tu. .adik saya balik awal2. .masa kami balik tak sama langsung. .dah la balik tu masa petang2. .melintas lak kat kawasan rumah kedai yang ada anjing2 garang, pekerja warga asing. .bila balik sorang2 camtu macam2 yang saya fikir. .kadang2 bila terserempak dengan anjing2 separa garang. .rasa nak cabutt n nangis je. .tapi mengenangkan puasa takut penat lari2. .takut makruh nangis2. .kita tahan je la. .lagipun ada orang bagitau kalau kita takut ngan anjing tu n terus lari ala atlet olimpik. .anjing tu akan kejar kita. .heeee. .serammm! tak pe la. .pastu. .melintas lak jalan besar yang banyak kenderaan tanpa jejantas. .uwaaa. .saya bab melintas nie dah la kureng ckit. .nak melintas pun kadang2 pegang baju or tangan mak, adik2. .cam budak kecik. .dah besar2 tak pandai melintas. .bila dah melintas sorang2 jadi gelabah. .lutut pun bergegar. .alahai. .tunggu jalan betol kosong tanpa kenderaan baru berani berlari dengan pantas keseberang sambil mengucapkan alhamdulillah sebab masih hidup. .tabahkan la diriku ya ALLAH. .


*tertengok aurat*
haaa! nie paling banyak orang terbuat secara sengaja atau tidak sengaja. .astaghfirullalazim. .biarkan perkara nie nampak ringan. .tapi memang berat. .kat mana kita nampak aurat nie? kat mana lagi kalau tak kat tv. .facebook. .bazaar. .kat blog pun ada jugak yang dedah aurat. .kalau perempuan ngan perempuan kira ok lagi. .kalau lelaki yang tertengok aurat tu. .kan dah kurang pahala puasa. .so bagi perempuan yang auratnya terdedah. .tutup2 la time bulan puasa nie. .cian kat lelaki yang pi bazaar tu. .kurang pahala diaorang klu tertengok2. .n wat lelaki lak. .tunduk2 kan la pandangan mata ultra laser korang tu. .tau la mata lorang tu mengancam. .heeee. .dah2. .buat peminat drama sinetron n telenovela tu lak. .bulan puasa nie. .kurangkan tengok crita camtu. .n tengok la rancangan yang berunsurkan islamik ckit. .kehkeh. .kan bertambah pahala n amalan kita. .alhamdulillah. .bijaknya berceloteh cnie. .tapi diri sendiri tak buat. .hehe. .betol la. .jangan mudah tergoda tau. .tak elok. .tak elok. .


*tercium bau makanan*
nie semua orang tau. .xyah nak crita. . :P
sape la tak terliur kalau tercium bau kari masak ayam yang berkualiti terbaik dari ladang datang dari arah rumah jiran sebelah depan belakang kiri kanan semua la. .angin yang bawak. .jangan salahkan angin yang membawa bau tu. .salahkan diri sendiri yang tercium. .so bila tercium bau2 keenakkan nie. .cepat2 la tutup idong. .takyah la nak kembangkan idong n sedut bau tu dalam2. .wow. .makruh puasa nanti. .tapi kadang2 bila kaum hawa tolong2 mak masak di dapur pun tercium jugak kan? ada ke yang terus tergoda? rasanya takda la kot. .hehehe .doa2 la ya. .moga dikuatkan iman kita, ,kuatkanlah imanku ya Allah. .insyaallah. .o(≧o≦)o

setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. . :)

yeeehhh. .sampai cnie saja celoteh kita hari nie. . :)
sebenarnya banyak dugaan puasa nie. .tapi cukup la setakat tu yang saya senaraikan. . :D
maafkan saya jika ada yang berkecik hati dengan ayat2 saya. .
saya tak maksudkan siapa2 pun. .cuma untuk diri saya sendiri dan jadi teladan untuk korang jugak. .
heeee. .senyum selalu. .jangan masam2. . (∪ ◡ ∪) 
syukran jazilan sudi baca
jazakallhukhair:)
ilal' liqa :)
><(((°> ¸.•´¯`•.¸¸><((((º> ¸.•´¯`•.¸¸><((((º>

© Post Original & Official®
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌
Verified Official by BudakVanilla