Saturday, 27 October 2012

sabarlah sayang

Assalamualaikum. .
dipagi yang cerah dan sunyi dengan bunyi burung mencicit disana sini. .satu rasa yang aman menular ke jiwa. .syukur ya Allah. .aku sebagai hambaMu masih hidup di bumi yang penuh ranjau ini. .semakin hari ku merasakan dugaan hidup semakin memberat tatkala rasa dan perasaan seorang manusia biasa yang perlu dipimpin masih terlekat teguh dijiwa. .siapalah aku yang hendak membenci sesiapa yang juga merupakan hamba Allah. .siapalah aku yang ingin mengadili semua dosa2 yang telah dilakukan. .walaupun cerah langit disinar mentari. .mendung di jiwa tiada siapa yang tahu. .ttttaaapppiiiiii. .kau hadir bagai pelangi. .dikala hujan lebat disertai guruh. .kau datang menghulur tangan. .teguh berdiri bersamaku. .sentiasa sisiku dikala suka dan duka. .menerima aku seadanya sebagai insan lemah yang bila2 akan rebah dibumi Allah ini. .kau mewarnai duniaku yang dulunya sepi. .setia bersamaku sehingga sekarang. .terima kasih. .:) ~berkumandang lagu Bila Diri Disayangi (uk's)~

hehe~ dengan pendahuluan yg begitu hmmppphhh. .sy rasa sy patut berdiam diri. .ada kaitan ke? tapi nak cerita satu hal ini. .sy baru tau nie. .dan sy suka apa yang dimaksudkannya. .

✿~ Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati ~✿

apakah yang dimaksudkan ngan ayat 2?


~> I’m so confused <~ (=.=)'
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa ??
Then I asked my dad what’s that mean.
Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur (>,<)'
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...(n_n)'
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili . hee (",)'
♥~ So, the conclusion is...Jangan mudah terasa hati...
♥~ Maknanya kita tak redha dengan Allah...
♥~ Nanti Allah pun tak redha dengan kita...Na’uzubillah...
~♥> "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu...Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."
Astaghfirullah al-azim...

baru la saya tau. .sy kopi pasta ayat tersebut dr 1 page di FB. .jom kita belajar untuk bersabar dan menerima redha Allah. .sabar separuh dari iman. .sy diam bukan bermakna sy takut. .sy xmelawan bukan sebab sy xde ayat nak cakap. .sebab sy hormat. .sy syg. .sy xsggup melukakan. .walaupun lukanya memang ada. .kebisuan sy melukakan. .tapi kata2 sy akn memedihkan luka tersebut . .sy belajar menerima kesalahan. .sy belajar erti kesabaran. .heee~  terima kasih!! kasih diterima. . :)




*bersabar la wahai insan lemah*
Allah sentiasa bersamamu. .
syukran jazilan sudi baca entri yang tak seberapa
di blog penuh habuk berdebu nie. . :)
ampun dan maaf dipinta jika ada menyakiti sesiapa. .
BudakVanilla cuma hamba ALLAH yg xlari dari kesilapan. .
salam sayang wat semua yg menyayangi. .
~ilal liqa'~


© Post Original & Official®
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌
Verified Official by BudakVanilla



12 comments:

  1. ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    ReplyDelete
  2. haishh ,sama terus ..haha mmg amek dr group fb gak ..moga kte sma2 muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  3. Hello! I just would like to give a huge thumbs up for the great info you have here on this post. I will be coming back to your blog for more soon.

    ReplyDelete
  4. I've read some good stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting.

    ReplyDelete
  5. tu sebab Allah tahu papa yang terbaik untuk kita, belajar untuk terima sesuatu dengan redha..kerana setiap perkara yang berlaku tu semua dgn izin Allah..

    kalau kita sendiri tak meredhakan, cemana Allah nak redha dgn kita :)

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!