Wednesday, 15 August 2012

Raya oh raya oh raya!!!??

Assalamualaikum. .
sedang duduk di tepi pintu memerhatikan bintang berkelipan di langit. .indahnya suasana malam nie. .tiba2 bunyi letupan besar kedengaran "KeBabOOommmm" seiring dengan bunyi latah mak cik sebelah rumah. .rupa2nya ada orang main mercun sebelah rumah. .saya yang sedang enak melayan malam2 terakhir ramadhan turut terkejut beruk mengenangkan karenah manusia zaman sekarang yang cukup pelik. .berapa banyak dah kes putus jari, putus tangan, putus segala2nya akibat main mercun. .tapi orang tak jugak sedar2 bahaya main mercun nie. .katanya tak main mercun dekat2 nak raya nie memang macam tak sah. .macam tak meriah. .agak2 korang, betol tak camtu? tak betol2. .bomm bomm bunyi mercun. .buat bising je. .menganggu ketenangan mak cik yang buat persiapan raya. .sebab asyik sibuk melatah mengalahkan rappers :D. .eh2. .cam lari dari tajuk lak. .bukan lari pun. .cuma jogging2 je. .heee


ok2. .terus ke tajuk kita hari nie. .hari raya dah boleh dikira dengan jari dah mulai sekarang. .yang main mercun tu hati2 la. .takut hilang jari. .tak dapat lak nak kira beberapa lagi hari nak raya. .hee. .gurau je. .jangan marah. .raya memang dah dekat sangat. .macam mana ngan persiapan raya korang? dah beli baju baru? dah wat biskut, kuih2 raya apa semua? dah sedia nak balik kampung? dah pasang lampu lip lap supaya rumah korang terang benderang time raya nie? dah naikkan langsir baru? dah cat rumah? semua dah buat? puas hati semua? hee. .
nak cerita macam mana lak persiapan raya kali nie. .tahun nie raya tak gempak2 sangat macam tahun lepas. .hehe. .raya tak wat banyak sangat biskut cam tahun lepas. .mak pun buzy ckit sampai la hari nie ngan bisnes dia yang semakin maju. .shopping raya lak camne? shopping ngan adik sangat memeningkan. .malas betol nak pilih2 baju. .so ambik baju paling murah. .beli. .hhaha. .yeah. .saya no sense in fashion. .just interest in certain style of hijab. .yeah right. .tak sabar nak tengok lampu lip lap berkelip2 di rumah jiran. .asyik rumah jiran je kan. .rumah sendiri takda lampu lip lap. .cuma ada lampu kalimantang. .nak tengok? tengok la. .cantik jugak. .hee


bila dah kenang2 raya nie rasa sedih lak kan. .napa sedih? KERANA saya semakin tua matang sekarang. .tak boleh lagi jadi cam budak2 yang main redah je rumah orang yang tak dikenal gara2 nak kumpul duit raya. .nak cerita gak pengalaman raya kat kampung masa kecik2 dulu. .saya, adik dan para sepupu hari raya pertama memang sibuk mengalahkan orang yang bekerja. .hee. .sibuk redah rumah orang yang tak dikenali. .kalau rumah tu ada gula2. .ambik simpan banyak2 dalam kocek baju takpun beg kecik yang mak sediakan untuk simpan duit raya. .bila dah sampai rumah para sepupu sibuk bandingkan berapa banyak gula2 yang dikumpul. .tu dulu2 masa kecik2. .malam2 lak sibuk main bunga api. .nak main mercun tak berani lak. .budak2 memang tak sedar dunia bila raya. .juz tau erti keseronokan. .bila dah 'dewasa' camnie. .bila raya asyik buzy memanjang. .buzy watpenye?? buzy layan tetamu datang rumah. .cuci pinggan mangkuk entah apa. .tapi kadang best jugak. .best apa?? entah la sebab dah matang kot. .orang tak anggap cam budak2 lagi..tak perlu ditegur. .hee. .macam lain kan?? tapi sayang. .orang dah tak nak bagi duit raya lagi kat kita. .mak ngan bapak ada la bagi ckit2. .harap2 tahun nie dapat duit raya. .heeee. .duit. . .duit. . .mata duitan sungguh. .tidak2. .:D


bila dah dekat nak raya nie. .ingat2 la amalan baek jugak. .jangan terlalu sibuk bagaikan nak rak dengan persiapan raya je. .amalkan bersederhana ya. .bila dah raya nanti banyak2kan amalan baik cam bagi duit raya ke?? apa ke?? sedekah jugak tu. .mesti ikhlas tau. .ada sesiapa nak bagi duit raya kat saya? seringgit pun takpe. . (haahhaa. .kecian lak ngan diri sendiri). .wow. .panjang gila entry kali nie. .heee. .bukan selalu pun wat entry panjang2 camnie. .bukan ada orang nak baca sangat pun. . :). .sekarang saya dihinggapi flu atau selesema. .running nose. .heee. .sibuk2 wat entry panjang. .sekali bersin. .berterabur hingus atas keyboard lappy. .yukksss. .pengotornya. .hehe. .harap cepat baik sebelum raya. .tak nak la raya sakit2 kan. .so jaga la kesihatan korang baik2 ye. .then, 1 lagi. .Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin. .saja nak wish awal2. .takut tak sempat nak update blog bila raya nanti. .(≧ω≦) ampun maaf dipinta. . :)


sidebar picture for muslim blogger *freebies*

http://4.bp.blogspot.com/-MPR-iYZPCaI/UCrzFP1CJCI/AAAAAAAAAs4/7C-ASD5zohs/s1600/muslim+blogger+-gurl.jpg


http://2.bp.blogspot.com/-qcIZIlcdWoU/UCrzINClxvI/AAAAAAAAAtA/SEqYVh4eOHk/s1600/muslim+blogger-guy.jpg

korang boleh ambil dan letak di sidebar atau mana2 korang suka. .no hal punya. . (∪ ◡ ∪). .proudly Muslim bloggers right? hehe. .ok la. .sampai disini saja entri kali nie. .ampun maaf dipinta kalau ada ayat yang buat anda tak senang duduk disitu. .✖‿✖ mmmmaaaaaaaaaffffff saya tak sengaja. .
Syukran sudi baca entri tak seberapa
~Jazakallahukhair~
*ilal liqa' (jumpa lagi)*

© Post Original & Official®
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌
Verified Official by BudakVanilla

31 comments:

  1. bce entri ni mesti igt mse kecik2 dulu.sebijik cm vanilla cite.hehehe..
    bila da bsr plak, duk bsh pinggan..hahaha...smela..

    btw, slmt hari raya maaf zahir batin...

    ReplyDelete
  2. plg tensen klu budak2 main mercun kew meriam tym tgh solat trwih..
    hilang abiz kusyuk, rasa cam nk carik budak2 2, cincang 14..
    terkejut gilak den..
    HAHAHA

    ReplyDelete
  3. miz ruha: biasa la kn?? heehee

    cik laure weng: slmt hri rya jgk. .

    scha cha: betol2. .time trawih asyk trkejut2 je. .hehe. . :)

    ReplyDelete
  4. kenangan semua nih
    :-)
    selamat hari raya

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya vanilla yg comel..hihi:)

    ReplyDelete
  6. sebelum tu. selamat hari raye. hihi

    ohh ohh. aku pantang mase aku basuh pinggan mase tu bunyik meriam. bunyik macam tanak sebelah tlge pulak kan. nasib aku x baling pinggan. grr

    ReplyDelete
  7. wow. .dhsyat tempoyak nie. .hehe. .sbr2. . :D

    ReplyDelete
  8. hehehe..selamat ari raya maaf zahir dan sahaja.. batin tarak,... ahakz... peace...

    ReplyDelete
  9. Salam Aidilfitrah.. Maaf Zahir dan batin.. =)

    ReplyDelete
  10. byk x dpt duit rye tahun ni????

    ReplyDelete
  11. org melayu je pts jari maen mercun en. ish ish
    taon nie fieza da xdpt wet raye. sobs
    eh btw selamat hari raya ;)

    ReplyDelete
  12. Chuu Muqhlis: dpt duit raya tahun nie. .yeyee.. :D

    Fieza: mmg la. .xpndai main kot. .hehe. .

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum wbth...
    Selamat hari Raya Aidilfitri......dari TA

    Salam perkenalan dari
    TiranaAduka...
    Selaku blogger baru ...memohon maaf atas kehadiran di blog ini.....tanpa diundang...maaf dari Tirana..

    From TiranaAduka.....: Mengenali TiranaAduka - kesihatan.

    Jemput singgah blog saya.....jika ada kelapangan dari anda.....

    From TiranaAduka.....: Bila diri Tirana Dicintai....tanpa ku sedari


    Wasalam..
    Ikhlas,
    TiranaAduka...

    ReplyDelete
  14. banyaknyaaa duit rayaaaa hukhukhuk

    ReplyDelete
  15. http://chot91.blogspot.com/2012/08/contest-segmen-bersama-warna-kegemaranku.html

    first contest dri chot..hope sudi join n support me yar friend..tq..:)

    ReplyDelete
  16. amboi, bnyak rezki.. hehe.. selamat hari raya :)

    ReplyDelete
  17. nak duit raya lg x? moh dtg melaka :p

    ReplyDelete
  18. wahh.. teringat dolu2.. org smayang traweh aku lak pi main polis entri.... huhu.. pengaruh rakan sebaya lah nie.. hehe

    ReplyDelete
  19. zz thun ni x main mercun pun.. hehe.. x smpt nk main.. tgk sepupu main tu pun dia org bakar 2x je.. yg bunyi byk kali tu,,

    ReplyDelete
  20. zz thun ni x main mercun pun.. hehe.. x smpt nk main.. tgk sepupu main tu pun dia org bakar 2x je.. yg bunyi byk kali tu,,

    ReplyDelete
  21. aiiihhh budaya mercun xpnah pupus lg... selamat hari raya

    ReplyDelete
  22. bulan syawal tinggal 15 hari aja lg..jom puasa 6...sebagai tanda ucapan selamat tingal pd bulan ramadhan..=]

    ReplyDelete
  23. selamat beraya..hehew..dah2 la tu beraya..dah nak raya haji dah nie..:">

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!