Wednesday, 1 August 2012

dugaanku ketika ramadhan *lucu ke?*

Assalamualaikum. .
wow. .dah seminggu kita berpuasa. .alhamdulillah setakat nie puasa saya penuh. .hehe. .bangga konon. .budak2 pun pandai. . :) bulan puasa nie memang banyak yang best. .banyak gak dugaannya. .camne dugaan puasa korang? amacam? ada yang mengugat iman tak? biasa la. . :). .nak crita pasal dugaan saya lak pada bulan yang mulia nie. .dugaan saya tak la sebesar dugaan Rasulullah. .tak jugak sekecik kuman protozoa. .sememangnya dugaan yang sederhana yang kadang2 boleh mengugat keimanan n pahala puasa saya. .rasanya korang pun mesti ada yang camtu. .antara dugaan demi dugaan yang dilalui ketika puasa ialah


*jalan kaki balik dari sekolah*
sekolah saya kira jauh dari rumah. .ambik masa lebih kurang 30 minit dari rumah. .kalau pagi2 bapak selalu hantar saya n adik. .tapi bila dah balik. .saya selalu jalan kaki sorang2. .sorang2 tu. .adik saya balik awal2. .masa kami balik tak sama langsung. .dah la balik tu masa petang2. .melintas lak kat kawasan rumah kedai yang ada anjing2 garang, pekerja warga asing. .bila balik sorang2 camtu macam2 yang saya fikir. .kadang2 bila terserempak dengan anjing2 separa garang. .rasa nak cabutt n nangis je. .tapi mengenangkan puasa takut penat lari2. .takut makruh nangis2. .kita tahan je la. .lagipun ada orang bagitau kalau kita takut ngan anjing tu n terus lari ala atlet olimpik. .anjing tu akan kejar kita. .heeee. .serammm! tak pe la. .pastu. .melintas lak jalan besar yang banyak kenderaan tanpa jejantas. .uwaaa. .saya bab melintas nie dah la kureng ckit. .nak melintas pun kadang2 pegang baju or tangan mak, adik2. .cam budak kecik. .dah besar2 tak pandai melintas. .bila dah melintas sorang2 jadi gelabah. .lutut pun bergegar. .alahai. .tunggu jalan betol kosong tanpa kenderaan baru berani berlari dengan pantas keseberang sambil mengucapkan alhamdulillah sebab masih hidup. .tabahkan la diriku ya ALLAH. .


*tertengok aurat*
haaa! nie paling banyak orang terbuat secara sengaja atau tidak sengaja. .astaghfirullalazim. .biarkan perkara nie nampak ringan. .tapi memang berat. .kat mana kita nampak aurat nie? kat mana lagi kalau tak kat tv. .facebook. .bazaar. .kat blog pun ada jugak yang dedah aurat. .kalau perempuan ngan perempuan kira ok lagi. .kalau lelaki yang tertengok aurat tu. .kan dah kurang pahala puasa. .so bagi perempuan yang auratnya terdedah. .tutup2 la time bulan puasa nie. .cian kat lelaki yang pi bazaar tu. .kurang pahala diaorang klu tertengok2. .n wat lelaki lak. .tunduk2 kan la pandangan mata ultra laser korang tu. .tau la mata lorang tu mengancam. .heeee. .dah2. .buat peminat drama sinetron n telenovela tu lak. .bulan puasa nie. .kurangkan tengok crita camtu. .n tengok la rancangan yang berunsurkan islamik ckit. .kehkeh. .kan bertambah pahala n amalan kita. .alhamdulillah. .bijaknya berceloteh cnie. .tapi diri sendiri tak buat. .hehe. .betol la. .jangan mudah tergoda tau. .tak elok. .tak elok. .


*tercium bau makanan*
nie semua orang tau. .xyah nak crita. . :P
sape la tak terliur kalau tercium bau kari masak ayam yang berkualiti terbaik dari ladang datang dari arah rumah jiran sebelah depan belakang kiri kanan semua la. .angin yang bawak. .jangan salahkan angin yang membawa bau tu. .salahkan diri sendiri yang tercium. .so bila tercium bau2 keenakkan nie. .cepat2 la tutup idong. .takyah la nak kembangkan idong n sedut bau tu dalam2. .wow. .makruh puasa nanti. .tapi kadang2 bila kaum hawa tolong2 mak masak di dapur pun tercium jugak kan? ada ke yang terus tergoda? rasanya takda la kot. .hehehe .doa2 la ya. .moga dikuatkan iman kita, ,kuatkanlah imanku ya Allah. .insyaallah. .o(≧o≦)o

setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. . :)

yeeehhh. .sampai cnie saja celoteh kita hari nie. . :)
sebenarnya banyak dugaan puasa nie. .tapi cukup la setakat tu yang saya senaraikan. . :D
maafkan saya jika ada yang berkecik hati dengan ayat2 saya. .
saya tak maksudkan siapa2 pun. .cuma untuk diri saya sendiri dan jadi teladan untuk korang jugak. .
heeee. .senyum selalu. .jangan masam2. . (∪ ◡ ∪) 
syukran jazilan sudi baca
jazakallhukhair:)
ilal' liqa :)
><(((°> ¸.•´¯`•.¸¸><((((º> ¸.•´¯`•.¸¸><((((º>

© Post Original & Official®
█║▌│█│║▌║││█║▌║▌
Verified Official by BudakVanilla

15 comments:

  1. walaupun apa yg diperkatakan tu simple tapi ia sememangnya suatu yg tidak boleh di anggap remeh.. a very gud one...

    ReplyDelete
  2. ala2.. kesian dia penuh dengan dugaan yang mencabar :)

    ReplyDelete
  3. kat bazar pon bersepah yg tak tutup aurat.hehe

    ReplyDelete
  4. pasal *tertengok aurat* :

    hahaha TERtgk salah x? dah diorang bukak. hee skali tgk pastu dah x pandang dah :p

    ReplyDelete
  5. xmo dah pegi bazaar... hahaa :P

    ReplyDelete
  6. izzat: yeah. .rite. .:)

    shar90: bgs la. .xbnyk dosa. . :P

    ReplyDelete
  7. nice entry..nti lari laju2...anjing tak kejar..hehe

    ReplyDelete
  8. piko: thanks 4 da gud tips. . :D

    D.Fiqa: hehe. .:P

    ReplyDelete
  9. kesiannya dia. haha. tertengok aurat?? haha :DD

    ReplyDelete
  10. aniss: trtengok di c2 ya. .hehe. .cian sy. . :P

    ReplyDelete
  11. yang bertengang aurat tu la..kemain paksa tutup mata. mereka nie.. bersopan la sikit..tika bulan puasa...

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!